Stvoritelj neba i zemlje, sveg vidljivog i nevidljivog, istiniti i pravi Bog u zapovijedima danim Mojsiju, strogo je zabranio da ga prikazujemo u bilo kakvom liku i da ga na taj način štujemo. U knjizi Izlaska 20:4-6 stoji zapisano:
”Ne pravi sebi lika ni obličja bilo čega što je gore na nebu ili dolje na zemlji ili u vodama pod zemljom. Ne klanjaj im se, niti im služi, jer ja Jahve Bog tvoj Bog sam ljubomoran, kažnjavam grijeh otaca onih koji me mrze na potomcima do trećeg i četvrtog koljena, a iskazujem milosrđe tisućama koji me ljube i vrše moje zapovjedi.”
U izvornom hebrejskom tekstu stoji: Ti nećeš praviti lika ni obličja …. Tko neće praviti kipa ni slike? Samo onaj tko je nanovo rođen Duhom Božjim, odozgo. Ostalima je normalno da čine upravo to što je Bog zabranio, bez obzira na to idu li u crkvu ili ne idu. O tome tko je nanovo rođena osoba na mnogim mjestima govori Evanđelje i poslanice: Ivan 1:12-13, Ivan 3:3, Rimljanima 6:6-11, 2. Korinćanima 5:14-17, Galaćanima 2:19-20, 1. Petrova 1:3, 1:22-23.
Često ćete čuti da je doslovno pridržavanje ove zapovjedi pretjerano i nije u skladu s tradicijom. Drugi će vam reći da se to može na različite načine tumačiti. Ali ovo su riječi koje je Bog izgovorio. Pri tome Bog nije bio nimalo nejasan. Osim toga ovo je jedina od deset zapovjedi kojom utičemo na sudbinu naših potomaka četiri generacije iza nas. Toliko je u očima Božjim idolopoklonička djelatnost odvratan čin. Zato Mojsije i četrdeset godina kasnije ponavljajući zakon i uredbe Izraelu, prije nego što će uopće i zaposjesti zemlju preko Jordana kaže:
Pazite dobro onoga dana kada vam je Jahve Bog vaš govorio ispred ognja na Horebu, niste vidjeli nikakva lika da se ne biste pokvarili te da ne biste pravili sebi kakva klesana lika, kipa muškog ili ženskog obličja (Ponovljeni zakon 4:15-19).
Mnogi su kršćani sebi prilagodili 10 zapovijedi. Posljednju, desetu zapovijed su podijelili i iz nje napravili dvije zapovjedi, a ovu o kipovima i slikama izbacili s popisa 10 zapovijedi. Tako su ponovno dobili deset zapovijedi, ali ovaj put ‘prilagođenih’. Da biste bili sigurni koje i čije zapovijedi Vi držite, pogledajte u knjige Izlaska 20 i Ponovljenog zakona 5.
Čovjek je Božje stvorenje. Stvorenja su i kipovi i slike i građevine i sva mjesta hodočašća i svi predmeti koje je stvorila bilo ljudska ruka, bilo priroda. Jedino je Bog Stvoritelj koji je različit od svega stvorenog. On svoju slavu i silu nije pretočio ni u što što je stvorio. Štovanje stvorenja umjesto Stvoritelja je idolopoklonstvo. A sama zapovijed tvrdi da oni koji pristaju uz idolopoklonstvo jesu mrzitelji Boga. Neki će reći da je ovo zapovijed iz Starog zavjeta i da se ona ne odnosi na nas. Tekst Novog zavjeta tu ne ostavlja mjesta sumnji. U Djelima apostolskim 17, piše kako se Pavao u Ateni silno ozlojedio promatrajući grad pun idola te u obraćanju atenjanima kaže:
Budući da potječemo od Boga ne smijemo držati da je božanstvo slično zlatnoj, srebrnoj ili kamenoj stvari- tvorevini ljudskog umijeća i mašte … nego sada zatvorivši oči nad vremenima neznanja Bog poručuje ljudima da se svi i svagdje pokaju i obrate.
Bog u Bibliji izrijekom odbacuje štovanje slika, kipova i relikvija kao sredstvo za poticanje pobožnosti. Iako su neki crkveni oci držali da se to dade drugačije tumačiti. Dok prva zapovijed čuva jedinstvenost Božju, druga zapovijed čuva duhovnost Božju. Bog je Duh i možemo ga štovati samo u Duhu i istini, a nikako kroz nekakve magične materijalne objekte.
Moliti se Bogu bez slika, kipova, brojanica i slično, može samo duhovno preporođena osoba. Štovanje gdje se božanstvo prikazuje u različitim likovima rašireno je u većini religija. Religioznost duševnog tipa uvijek ima potrebu za amajlijama, raznim ‘svetim’ predmetima koji ‘pomažu’ da se štovatelju usmjeri pozornost. S druge strane osoba nanovorođena kroz evanđelje ne samo da nema potrebu za ovim materijalnim predmetima u štovanju, nego ih i prezire, jer Sveti Duh unosi ovo kao snažnu impresiju u dušu preporođene osobe. Ako si i ti uistinu nanovorođen od Duha, ti nećeš koristiti kipa niti slike za svoje štovanje Boga, jer je on nepropadljivi Duh, a ne propadljiva materija.